PROJEKT SZKOLNYCH REKOLEKCJI WIELKOPOSTNYCH Trzyletni projekt edukacyjny opracowany i realizowany w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w latach 2004 –2007 Autorzy projektu:
Lewandowska Agnieszka Kasprzak Ewa
Martałek Maria
Puchalska Agnieszka Rakowska Elżbieta Zwierzańska Agnieszka Wstęp
„Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich…” czytamy w Ustawie o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 roku. W myśl tego zapisu szkoła powinna nie tylko uczyć, ale też w równym stopniu wychowywać. Priorytet w wychowaniu młodego człowieka powinien mieć zawsze dom rodzinny. Celem zaś wychowania w szkole jest wsparcie rodziny. Szkoła ma zatem prawo i obowiązek wszechstronnie wspomagać rozwój dziecka. Powinna ona realizować koncepcję działań wychowawczych. W działania te mogą wpisywać się rekolekcje szkolne. Dobrze zorganizowane i przeprowadzone rekolekcje dają szkole szansę na realizowanie założeń projektu wychowawczego szkoły. Aby rekolekcje spełniły swoją rolę muszą być przeprowadzone przy współpracy wielu osób. Już na etapie koncepcji i przygotowywania istnieje potrzeba zaangażowania szeregu osób, duchownych i świeckich: katechetów, rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawców. Podobne zaangażowanie powinno towarzyszyć ich przeprowadzeniu. Katecheta musi być jednak ich inspiratorem. Niezbędna jest współpraca wszystkich nauczycieli szkoły, w której odbywają się rekolekcje. Ich udział może być zróżnicowany od twórczego, aktywnego uczestnictwa, dzięki włączeniu się w organizację i przeprowadzenie pewnych elementów, po czysto zewnętrzny, polegający na zapewnieniu jedynie opieki. Współdziałanie i obecność kadry nauczycielskiej sprzyja skuteczności i atmosferze zajęć. Szkoła jest dla dzieci, a przy nich powinni być nauczyciele. Rozbudowany czas i kontekst wymagają poszukiwania nowych form organizacyjnych rekolekcji oraz takich, które wyzwolą aktywność i zainteresowanie uczestników.
Powinny składać się one z dwóch części: liturgicznej i duszpastersko- wychowawczej. Na pierwszą składają się:
- Msza święta,
- konferencje,
- nabożeństwa,
- Sakrament Pokuty.
Na drugą różnego typu zajęcia:
- warsztatowe,
- konkursy,
- inscenizacje.
Bardzo ważny jest sposób prowadzenia rekolekcji. Powinien on być taki, by w podejmowanych działaniach była widoczna obecność Chrystusa, by rekolekcje były czasem spotkania z Nim. W rekolekcjach nie można pominąć roli modlitwy, istnieje zapotrzebowanie wprowadzania jej w różne jej formy. Właściwego przygotowania wymaga też śpiew. Punktem kulminacyjnym jest rekolekcyjna Msza święta. Ważnym składnikiem rekolekcji jest sakrament pokuty. Cel i zadania rekolekcji szkolnych określają w znacznym stopniu problematykę nauczania oraz działań dydaktyczno-wychowawczych. Rekolekcje powinny sprzyjać zastanowieniu się nad sobą.
- Adresat: Rada Pedagogiczna i społeczność szkolna SP w Gryfowie Śląskim
- Czas trwania: 3 lata
- Termin realizacji: lata 2004 -2007
- Kierownik formy: Rakowska Elżbieta – nauczyciel katecheta
- Odpowiedzialni za opracowanie i realizację:
- Kasprzak Ewa – nauczyciel historii
- Lewandowska Agnieszka – nauczyciel katecheta
- Martałek Maria – pedagog szkolny
- Puchalska Agnieszka – nauczyciel nauczania zintegrowanego
- Zwierzańska Agnieszka – nauczyciel nauczania zintegrowanego.
Cele projektu
- Kształtowanie pozytywnych postaw wobec Boga, drugiego człowieka i całej przyrody.
- Uczenie aktywnego uczestnictwa we Mszy świętej i w życiu religijnym Kościoła.
- Umiejętność znalezienia się w różnych sytuacjach życiowych zgodnie z nauką zawartą w przykazaniach Bożych i kościelnych.
- Doprowadzenie do głębokiego przeżycia religijnego.
- Pogłębienie zaufania do kapłana, katechety i wychowawców.
- Budowanie dobrego klimatu w szkole.
Metody:
- opowiadanie
- pogadanka
- skojarzenia
- praca indywidualna
- praca w grupie
- album
- wiersz
- proste formy plastyczne
- plakat
- krzyżówka
- piosenka
- rozsypanka wyrazowa
Formy realizacji:
- Msza święta,
- nauka rekolekcyjna,
- Sakrament Pojednania,
- zajęcia warsztatowe,
- konkursy
Przewidywane efekty:
- Odnowa moralna poprzez:
- pogłębienie więzi z Kościołem
- aktywne życie sakramentalne
- uczestniczenie w liturgii Mszy świętej
- wewnętrzne skupienie
- weryfikację dotychczasowego życia
- Realizowanie poznanych prawd Bożych w domu i szkole.
- Umiejętność podejmowania ważnych decyzji w oparciu o przykazania Boże i kościelne.
Ewaluacja
- Ankiety przeprowadzane wśród uczniów.
- Ankiety przeprowadzane wśród nauczycieli.
- Ankieta przeprowadzona wśród rodziców.
- Konkursy przeprowadzane w czasie rekolekcji.
Do realizacji wymienionych wyżej celów wybrano 3 bloki tematyczne, wynikające z projektu wychowawczego szkoły, które będą realizowane przez 3 lata:
Rok I – Rodzina Bogiem silna
Rok II – W szkole jestem z Panem Bogiem Rok III – „Kto ty jesteś? – Polak mały!” I ROK RODZINA BOGIEM SILNA Wstęp Rodzina jest najważniejsza, najistotniejsza dla każdego człowieka od chwili narodzin. Jest ona jego pierwszym, naturalnym środowiskiem wychowawczym. Wywiera największy wpływ na jego całe młodzieńcze i dorosłe życie. Od pierwszych chwil życie rodzinne wpływa na dziecko przez atmosferę, panujące w niej stosunki, tryb życia, cechy osobowości członków rodziny, ich zachowanie w codziennych i wyjątkowych sytuacjach. Rodzina jest istotnym czynnikiem w kształtowaniu osobowości dziecka, jego sfery intelektualnej i uczuciowej, postaw wobec siebie i innych. Dziecko w trakcie naturalnego, spontanicznego wychowania poznaje podstawowe pojęcia, przyswaja elementarne normy i zasady moralne, zdobywa określone poglądy i przekonania, rozwija uczucia i zainteresowania. Rodzina ma wpływ na kształtowanie się podstawowych cech charakteru i postaw społecznych. Zadaniem rodziców jest wytworzenie rodzinnej atmosfery, przepojonej miłością i szacunkiem do Boga i ludzi. Szkoła ma pełnić rolę wspomagającą funkcję rodziny. Wynika to z zadania umieszczonego w planie wychowawczym szkoły. Celem tego bloku tematycznego jest uświadomienie uczniom, że rodzina jest nadrzędną wartością w życiu człowieka.
Cele: Uczeń:
- zna swoje obowiązki i prawa w rodzinie,
- rozumie, że rodzicom należy się miłość i wdzięczność,
- wie, że wszyscy członkowie rodziny są za nią odpowiedzialni,
- rozumie znaczenie więzi rodzinnych we wzajemnych relacjach,
- wie, że należy podejmować działania zmierzające do wzajemnego szacunku w rodzinie.
Metody:
- opowiadanie,
- pogadanka,
- skojarzenia,
- praca w grupie,
- praca indywidualna
- album,
- wiersz,
- proste formy plastyczne,
- plakat.
Formy realizacji:
- Msza święta z nauką rekolekcyjną,
- Sakrament Pokuty,
- zajęcia warsztatowe,
- konkursy plastyczne.
Oczekiwane efekty: Uczeń:
- przestrzega swoje prawa i obowiązki w rodzinie,
- okazuje rodzicom swoją miłość i wdzięczność,
- stara się być odpowiedzialny za swoją rodzinę,
- umacnia więzi rodzinne,
- podejmuje działania zmierzające do wzajemnego szacunku w rodzinie.
Ewaluacja
- Ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli.
- Konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.
ZADANIA DO REALIZACJI: „
RODZINA BOGIEM SILNA” Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2004/2005 dla klas 1 – 3 I dzień Zadanie 1
- Wstępna pogadanka na temat rodziny.
- „MAPA SKOJARZEŃ” – na wychodzących promieniście gałęziach zapisanie pojęć, które kojarzą się dzieciom z rodziną.
- Ozdobienie symbolami – rysunkami, powstałej planszy.
Zadanie 2
- Uzupełnianie hasła „szczęśliwa rodzina” pojęciami kojarzącymi się z nim (według wzoru) – praca w grupach.
- Zapisanie najtrafniejszych i najczęściej powtarzających się skojarzeń na dużej (wspólnej) planszy.
II dzień
- Wykonanie przez wszystkie dzieci pracy plastycznej na temat „Szczęśliwa rodzina” na kartce formatu A4, dowolną techniką plastyczną.
- Wspólna ocena prac, wybór dwóch najciekawszych tematycznie i plastycznie.
- Złożenie prac u organizatora (Elżbieta Rakowska) – rozstrzygnięcie konkursu szkolnego nastąpi w ostatnim dniu rekolekcji.
III dzień
- Wysłuchanie i omówienie opowiadania pt. „Rachunek”(załącznik nr 1).
- „Mój dar dla rodziców” – wykonanie przez dzieci prezentu w formie podziękowania, np.: „Dziękuję….”, „ Kocham …” w postaci laurki, listu, ramki itp. (według inwencji wychowawcy).
- Wręczenie rodzicom w domu wykonanego prezentu.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: brystole z napisem „rodzina” (do wykonania mapy skojarzeń), plansze z hasłem „szczęśliwa rodzina”, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. II dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A4; do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, wycinki z gazet, zdjęcia itp. (decyduje wychowawca). III dzień:
treść opowiadania
pt. „Rachunek” z książki Bruno Ferrero „Przypowieści i opowiadania dla szkoły i katechezy”, kartki z bloku technicznego białego lub kolorowego, bibuła, plastelina, wycinanki, kredki, pisaki, kolorowe długopisy, przybory do pisania itp. ( decyduje wychowawca).
„
RODZINA BOGIEM SILNA” Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2004/2005 dla klas 4 - 6 I dzień Zadanie 1
- Wstępna pogadanka na temat rodziny.
- Wysłuchanie i omówienie opowiadania pt. „Rodzina to maleńkie społeczeństwo” (załącznik nr 2).
- „MAPA SKOJARZEŃ” – na wychodzących promieniście gałęziach zapisanie pojęć, które kojarzą się dzieciom z rodziną.
- Ozdobienie symbolami – rysunkami, powstałej planszy.
Zadanie 2
- Uzupełnianie hasła „ szczęśliwa rodzina” pojęciami kojarzącymi się z nim (według wzoru) – praca w grupach.
- Zapisanie najtrafniejszych i najczęściej powtarzających się skojarzeń na dużej (wspólnej) planszy.
II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w
Spowiedzi Świętej.
III dzień
- Wykonanie przez wszystkich uczniów pracy plastycznej na wybrany temat:
- „Rodzina w moich marzeniach” (kartka formatu A3, dowolna technika plastyczna),
- „Etapy mojego życia”,
- „Moja kochana rodzinka” (plakat lub album wykonany dowolną techniką plastyczną – można wykorzystać zdjęcia swojej rodziny, wycinki z gazet itp. według inwencji uczniów).
- Wspólna ocena prac, wybór dwóch najciekawszych tematycznie i plastycznie.
- Złożenie prac u organizatora (Agnieszka Lewandowska) – rozstrzygnięcie konkursu szkolnego nastąpi w ostatnim dniu rekolekcji.
- W trzecim dniu rekolekcji zostanie rozstrzygnięty także konkurs literacki, który był ogłoszony 28 lutego. Chętni uczniowie samodzielnie układali wiersze o rodzinie.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: Opowiadanie pt. „Rodzina to maleńkie społeczeństwo” z czasopisma „Powiernik rodzin” (styczeń 1996), brystole z napisem „rodzina” (do wykonania mapy skojarzeń), plansze z hasłem „szczęśliwa rodzina”, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. III dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A3; do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, zdjęcia swojej rodziny, wycinki z gazet, itp. (decydują uczniowie i wychowawca).
II ROK W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM Wstęp „Konwencja o prawach dziecka” – Organizacji Narodów
Zjednoczonych mówi, że:
- dziecko jest samodzielnym podmiotem, który ze względu na swą niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej ochrony i opieki prawnej;
- dziecko wymaga poszanowania jego godności, tożsamości i prywatności;
- rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka
- państwo ma wspierać rodzinę, w jej funkcjach.
Szkoła jako organizacja państwowa jest instytucją, która wspiera rodzinę w wychowaniu młodego człowieka. Jej działalność może być projektowana, organizowana i kierowana w sposób zamierzony. Na uwagę zasługuje fakt, iż szkoła dysponuje specjalnie przygotowaną kadrą. Tak więc szkole przypada szczególna rola w procesie wychowania młodego człowieka. To właśnie w szkole dziecko rozwija postawy osobowości, które zaczęli rozwijać rodzice. Szkoła pomaga rodzicom wychowywać dzieci w klimacie akceptacji, przyjaźni, zaufania i poczucia bezpieczeństwa. To w szkole uczą się, tolerancji, wzajemnej pomocy, nabierają pewności siebie. Aby osiągnąć sukces pedagogiczny i wychowawczy szkoła powinna współpracować z rodzicami. Ważna jest akceptacja rodziców dla działań, które szkoła podejmuje. Tylko wtedy proponowany dzieciom system wartości będzie przejrzysty, spójny, możliwy
do przyjęcia w dorosłym życiu
.
Cele: Uczeń:
- umie określić swoje miejsce w klasie i szkole,
- zna swoje obowiązki w szkole,
- potrafi uczestniczyć w życiu szkoły,
- potrafi poprawnie zachować się w czasie uroczystości klasowych i szkolnych,
- rozumie potrzebę zasad dobrego wychowania.
Metody:
- praca indywidualna
- praca w grupie
- krzyżówka
- pogadanka
- proste formy plastyczne
- piosenka
Formy realizacji:
- Eucharystia z nauką rekolekcyjną,
- Sakrament Pokuty,
- zajęcia warsztatowe,
- konkursy.
Oczekiwane efekty: Uczeń
:
- zna swoje miejsce w klasie i szkole,
- przestrzega swoje obowiązki i prawa w szkole,
- aktywnie uczestniczy w życiu szkoły,
- poprawnie zachowuje się w czasie uroczystości szkolnych i klasowych,
- przestrzega zasad dobrego wychowania.
Ewaluacja
- Ankieta skierowana do uczniów.
- Ankieta skierowana do rodziców.
- Konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.
ZADANIA DO REALIZACJI: „
W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2005/2006 dla klas 1 – 3 I dzień
Zadanie 1 KLASY 1 1. Ułożenie hasła
„W szkole jestem z Panem Bogiem” z rozsypanki wyrazowej – praca w grupach. KLASY 2 i 3 1. Wspólne rozwiązanie
krzyżówki z hasłem
„W szkole jestem z Panem Bogiem” (załącznik nr 3). WSZYSCY 2. Krótka rozmowa na temat hasła (prawa i obowiązki ucznia, moje miejsce w klasie stosunki koleżeńskie itp.).
Zadanie 2
- Losowanie wcześniej przygotowanych kartek - laurek z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów klasy (także nauczyciela).
- Napisanie 2 – 3 miłych zdań do wylosowanej osoby i ozdobienie laurki – liściku.
- Wręczenie laurek – liścików.
II dzień
- Szkolny konkurs piosenki religijnej.
- Etapy klasowe odbędą się w lutym 2006 r. na lekcjach religii.
III dzień
- Szkolny konkurs plastyczny – „Film z życia naszej klasy” – wykonywanie prac plastycznych na temat ważnych, ciekawych wydarzeń w historii klasy:
- rozmowa na temat wspomnień dzieci z dotychczasowego pobytu w szkole,
- wybranie najciekawszych i najważniejszych – nadanie tytułów,
- podział uczniów na 4 grupy,
- wykonanie przez grupy pracy plastycznej na wybrany temat.
- połączenie prac tak, aby wyglądały jak klisza filmowa.
- Prace należy wykonać na kartkach formatu A3, dowolną techniką plastyczną i dostarczyć do organizatora (Elżbieta Rakowska). Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień:
rozsypanka wyrazowa, krzyżówka, kartki z bloku technicznego podzielone na pół – format A5, złożone jak laurka i podpisane z przodu imionami i nazwiskami uczniów danej klasy, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. II dzień:
kaseta z podkładem piosenki religijnej wykonywanej przez wybranego ucznia III dzień: 4 kartki z dużego bloku technicznego białego lub kolorowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, pisaki, zdjęcia z wydarzeń klasowych, wycinki z gazet, itp., taśma klejąca lub coś innego do połączenia wszystkich prac plastycznych (decyduje wychowawca).
„
W SZKOLE JESTEM Z PANEM BOGIEM”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2005/2006 dla klas 4 – 6
I dzień
Zadanie 1
- Rozwiązanie krzyżówki z hasłem „W szkole jestem z Panem Bogiem” – praca w grupach (załącznik nr3).
- Krótka rozmowa na temat hasła (prawa i obowiązki ucznia, moje miejsce w klasie stosunki koleżeńskie itp.).
Zadanie 2
- Losowanie wcześniej przygotowanych kartek – laurek z imionami i nazwiskami wszystkich uczniów klasy oraz nazwiskami nauczycieli uczących daną klasę.
- Napisanie 2 – 3 miłych zdań do wylosowanej osoby i ozdobienie laurki – liściku.
- Wręczenie laurek – liścików.
II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w
Spowiedzi Świętej. III dzień
- Szkolny konkurs plastyczny – „Film z życia naszej klasy” – wykonywanie prac plastycznych na temat ważnych, ciekawych wydarzeń w historii klasy:
- rozmowa na temat wspomnień dzieci z dotychczasowego pobytu w szkole,
- wybranie najciekawszych i najważniejszych – nadanie tytułów,
- podział uczniów na 5 grup,
- wykonanie przez grupy pracy plastycznej na wybrany temat.
- połączenie prac tak, aby wyglądały jak klisza filmowa.
- Prace należy wykonać na kartkach formatu A3, dowolną techniką plastyczną i dostarczyć do organizatora (Agnieszka Lewandowska). Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: krzyżówka, kartki z bloku technicznego podzielone na pół – format A5, złożone jak laurka i podpisane z przodu imionami i nazwiskami uczniów danej klasy, przybory do pisania, kolorowe pisaki, długopisy, kredki. III dzień: 5 kartek z dużego bloku technicznego białego lub kolorowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, pisaki, zdjęcia z wydarzeń klasowych, wycinki z gazet, itp., taśma klejąca lub coś innego do połączenia wszystkich prac plastycznych (decyduje wychowawca i uczniowie).
III ROK „
KTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY” Wstęp Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Patriotyzm to troska o dobro kraju, stałe dążenie do pomnażania tego, co stworzyły poprzednie pokolenia, to gotowość służenia swej ojczyźnie. Patriotyzmowi towarzyszyć musi poczucie godności narodowej, a jednocześnie szacunek i przyjaźń dla innych narodów. Celem edukacji jest budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej ojczyzny przez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej, europejskiej. Dla małego dziecka ojczyzną jest jego wieś czy miasto, w którym mieszka z rodziną, kolegami sąsiadami, gdzie wszystko jest znajome i bliskie, gdzie czuje się zadomowiony i bezpieczny. Związki z ojczyzną rozpoczynają się od więzi z rodziną, szkołą, swoją miejscowością, najbliższymi okolicami. Ten krąg stopniowo rozszerza się. Dziecko poznaje mapę Polski, piękno i historię swojego kraju. Problematykę patriotyczną przybliżają dziecku pewne wizualne symbole i znaki. Do symboliki narodowej zaliczamy: hymn, godło, barwy państwowe, herby miast, sztandary. Realizując tematykę, należy zwrócić uwagę na szacunek względem tych symboli. Treści związane z symboliką narodową są wdzięcznym materiałem wiążącym wychowanka z ojczyzną. Kształtowanie patriotyzmu jest doniosłym zadaniem nauczyciela, to on, bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków, które w przyszłości ujmie w swe ręce losy ojczyzny. Nauczyciel-wychowawca realizując wychowanie patriotyczne, musi bezwzględnie sam być patriotą.
Cele: Uczeń:
- rozwija i umacniania postawę patriotyczną,
- kształtuje szacunek do symboli narodowych,
- budzi zainteresowanie przeszłością i teraźniejszością kraju,
- poznawaje dziedzictwo kultury narodowej,
- propaguje polskie tradycje, obrzędy i zabytki jako wartości ponadnarodowe,
- bierze udział w różnych formach zajęć edukacyjnych,
- nabywa umiejętności pracy w grupie, współdziałania, współpracy z innymi odgrywania ról.
Metody:
- rozsypanka wyrazowa,
- krzyżówka
- poszukiwanie informacji,
- praca w grupach,
- wiersz
- pogadanka
Formy realizacji:
- Msza święta z nauką rekolekcyjną,
- Sakrament Pokuty,
- zajęcia warsztatowe,
- konkursy.
Oczekiwane efekty: Uczeń:
- rozumie, w jaki sposób wyraża się patriotyzm,
- ma poczucie tożsamości narodowej,
- zna i szanuje polskie symbole narodowe.
Ewaluacja
- ankieta skierowana do nauczycieli .
- ankieta skierowana do uczniów.
- konkursy przeprowadzone w czasie rekolekcji.
ZADANIA DO REALIZACJI: „
KTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2006/2007 dla klas 1 – 3 I dzień 1. Czytanie i omówienie wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały! (załącznik nr 4). KLASY 1
2. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem „Polska” (załącznik nr5).
3. Naklejenie mapy Polski na środku brystolu z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” i umieszczenie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, morza (Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Toruń, Morze Bałtyckie, Tatry) w odpowiednim miejscu na mapie (załącznik nr 6). KLASY 2 i 3 2. Uzupełnianie mapy Polski: wpisanie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, jezior, morza, itp. oraz miejsc kultu religijnego (można umieścić na mapie symbole, rysunki, zdjęcia, wycinki z gazet) (załącznik nr 6).
3. Naklejenie mapy na przygotowany brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”.
II dzień
- Wysłuchanie hymnu narodowego.
- Rozmowa na temat symboli narodowych.
- Konkurs na najciekawszy i najbardziej pomysłowy folder z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” – uzupełnianie i ozdabianie przygotowanego brystolu.
- podział uczniów na grupy,
- przydzielenie grupom zadań do wykonania np.: godło, flaga, fragmenty wierszy, sylwetki sławnych Polaków, krótkie wzmianki o ważnych wydarzeniach historycznych i religijnych itp. (można stosować dowolne techniki plastyczne).
- Zakończone prace (brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”) należy dostarczyć do organizatora (Elżbieta Rakowska) ostatniego dnia rekolekcji. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym
III dzień
- Wykonywanie przez wszystkie dzieci pracy plastycznej na temat „Sławny Polak żyjący współcześnie” na kartce formatu A3, dowolną techniką plastyczną.
- Wspólna ocena prac, wybór trzech najciekawszych tematycznie i plastycznie.
- Złożenie u organizatora (Ewa Kasprzak) – rozstrzygnięcie konkursu nastąpi następnego dnia, a wyróżnione prace zostaną wywieszone na korytarzu szkolnym.
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień:
treść wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały!”, rozsypanka wyrazowa, krzyżówka, mapa Polski, brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”, karteczki z nazwami miast, rzek, gór, morza itp., wcześniej zgromadzone: widokówki, zdjęcia, ilustracje, wycinki z gazet, klej, przybory do pisania. II dzień: nagranie hymnu narodowego, ilustracje symboli narodowych, wcześniej zgromadzone materiały i informacje dotyczące Polski,
kartki z bloku rysunkowego, do wyboru: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, bibuła, pisaki, przybory do pisania (decyduje wychowawca i uczniowie). III dzień: kartki z bloku rysunkowego o formacie A4; do wyboru : kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, pisaki, wycinanki, plastelina, wycinki z gazet, zdjęcia itp.( decyduje wychowawca i uczniowie).
„„
KTO TY JESTEŚ? – POLAK MAŁY”
Plan Rekolekcji Wielkopostnych w Szkole Podstawowej w Gryfowie Śląskim w roku szkolnym 2006/2007 dla klas 4 – 6 I dzień
- Czytanie i omówienie wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały! (załącznik nr 4).
- Uzupełnianie mapy Polski: wpisanie nazw największych i najważniejszych miast, rzek, gór, jezior, morza, itp. oraz miejsc kultu religijnego (można umieścić na mapie symbole, rysunki, zdjęcia, wycinki z gazet) (załącznik nr 6).
- Naklejenie mapy na przygotowany brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”
II dzień Wszyscy uczniowie uczestniczą w
Spowiedzi Świętej. III dzień
- Wysłuchanie hymnu narodowego.
- Rozmowa na temat symboli narodowych.
- Uzupełnianie - ozdabianie brystolu z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” według pomysłu klasy:
- podział uczniów na grupy,
- przydzielenie grupom zadań do wykonania np.: godło, flaga, fragmenty wierszy, sylwetki sławnych Polaków, krótkie wzmianki o ważnych wydarzeniach historycznych i religijnych itp. (można stosować dowolne techniki plastyczne).
- Zakończone prace – brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna” należy dostarczyć do organizatora (Agnieszka Lewandowska) ostatniego dnia rekolekcji. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone następnego dnia, a wyróżnione prace wywieszone na korytarzu szkolnym
Wszystkie dzieci codziennie uczestniczą we Mszy Świętej Do zrealizowania zadań potrzebne będą następujące materiały i przybory: I dzień: treść wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś? Polak mały!”, brystol z hasłem „Polska – nasza Ojczyzna”, wcześniej zgromadzone: widokówki, zdjęcia, ilustracje, wycinki z gazet, klej, przybory do pisania. III dzień nagranie hymnu narodowego, ilustracje symboli narodowych, wcześniej zgromadzone materiały i informacje dotyczące Polski, kartki z bloku rysunkowego, do wyboru
: kredki pastelowe olejowe, suche, farby plakatowe, plastelina, wycinanki, bibuła, pisaki, przybory do pisania (decyduje wychowawca i uczniowie).
Autorzy:
Lewandowska Agnieszka Kasprzak Ewa
Martałek Maria
Puchalska Agnieszka Rakowska Elżbieta
Zwierzańska Agnieszka